Det er ikke dumt å bruke plast i materialer. Men feil plast brukt på feil produkter er en uting, sier daglig leder Kathrine Lindholm i Minoko Design
Det er ikke dumt å bruke plast i materialer. Men feil plast brukt på feil produkter er en uting, sier daglig leder Kathrine Lindholm i Minoko Design

– Du må tenke bærekraft for å lage gode produkter

Minoko lager nye produkter for kundene. Flere vil ha bærekraftige produkter, men vet ikke helt hvordan de skal skape dem.

Kathrine Lindholm i Minoko Design tror at mange bedrifter kun har økonomiske insentiver til å velge bærekraftig og dermed ender opp med å grønnvaske sine varer og tjenester. 

Etter nesten 20 år i bransjen kan Lindholm og hennes kolleger mye om hva som fungerer og hva som ikke fungerer. Fasiten på om de har lyktes i å skape et bærekraftig produkt finnes i avfallsdunken. Hvis alt kan gjenbrukes, har de lyktes. 

I dag jobber det både designere og ingeniører i Minoko, som har avdeling i Levanger og Oslo.

– Vi kan levere full pakke når selskapene kommer til oss. Kundene får muligheten til å utvikle ideen til et ferdig produkt, sier daglig leder Kathrine Lindholm.

Eivind Prestholt og Øystein Hægstad er henholdsvis ingeniør og designer. De jobber tett sammen for å finne ut hvordan produktet skal designes og hvilke materialer som skal brukes.

 

Må tenke på bærekraft

I deres arbeid med å utvikle ulike tekniske produkter, er bærekraft en nøkkel, men ifølge Lindholm er det ikke alle som helt vet hva bærekraft egentlig betyr og hvordan de kan løse problemene.

– Mange kommer til oss og sier at de ønsker å komme frem til bærekraftige løsninger. Men det er ikke alltid de vet selv hva de mener med det. Vi hjelper bedriftene med å ta de riktige valgene og hjelper dem til å tenke bærekraftig. Det går ikke an å lansere et produkt nå uten å ha noen tanker om bærekraft, sier Lindholm.

Minoko jobber med rundt 30-40 små og store prosjekter i året. Til sammen er det ni ansatte i bedriften.

– Vi har en variert arbeidsdag, sier hun.

Minokos Team i avdelingsworkshop.

 

Å «grønnvaske» produkter gjør ikke planeten mer bærekraftig

Ofte handler det om å hjelpe bedrifter til å ta små steg på veien mot å bli miljøvennlig.

– Bare tenk på de første el-bilene som kom til markedet. De første versjonene,  hadde ikke og har ikke alle bærekraftige elementer på plass, men man har tatt steg for steg på veien mot å bli mere miljøvennlig. Fortsatt har vi enorme utfordringer foran oss, men vi vil aldri komme dit om vi ikke tar et steg av gangen, sier hun. 

Under Industriens Dag skal Lindholm holde et foredrag på fagkonferansen: «Dilemmaet bærekraft». 

– Bærekraft kan være så mangt. Alle vil jo være miljøvennlige i dag. Men hva er egentlig bærekraft og hva er rett for din bedrift eller din idé? Mange «grønnvasker» uten å vite helt hva de gjør. Jeg ønsker å belyse litt hvilke utfordringer som fins og hvilke løsninger man kan gå for. Hvordan kan man tenke for å ta vare på miljøet? Det blir et sentralt spørsmål under foredraget, sier Lindholm – og legger til at bærekraft er et litt for generelt ord.

 

– Ikke så lett

Hun mener næringslivet har forandret seg i svært stor grad de siste årene. Og utviklingen ser ut til å fortsette.

– Det er helt opplagt at næringslivet tenker mye mer på bærekraft nå sammenlignet med tidligere. Det er en kjempestor forskjell. Folk vet hva bærekraft betyr og alle er opptatt av det, sier Lindholm.

Likevel mener den daglige lederen at det er en lang vei å gå for bedriftene.

– Det er fortsatt masse teknologi som skal utvikles, og det er ikke lett. Mye må komme på plass og det er et krevende landskap å bevege seg i. Det krever at man må ta noen tøffe valg, sier hun.

 

Tror de unge har masse å lære

Lindholm opplever at de unge i samfunnet er svært opptatt av bærekraft.

– Kanskje opplever de unge at næringslivet ikke har tatt det alvorlig nok. Derfor er det viktig at vi synliggjør at vi er opptatt av det. Samtidig tror jeg de unge har masse å lære. Vi som jobber med dette har masse kompetanse vi kan dele med andre, sier hun.

Minokos daglige leder eksemplifiserer med bruken av plast. 

– I media leser man ofte at plast er en uting. Men man kan ikke si at det er dumt å bruke plast. For det første finnes det nå både plantebaserte plaster og plast materialer som er nedbrytbare. I tillegg så kan plast, gjennom sin formbarhet løse mange problemer i en enkel form. Feil plast brukt på feil produkter er helt rett, en uting, avslutter hun.

 

* Skrevet av Markedsavdelingen Mediehuset Innherred *