Jørund Eggen og Silje Lyngstad Eggen har utnyttet den spesielle koronasituasjonen til å utvikle nye konsepter.
Jørund Eggen og Silje Lyngstad Eggen har utnyttet den spesielle koronasituasjonen til å utvikle nye konsepter.

Koronapandemien ga gründerne flere smarte ideer: Nå har de økt omsetningen

Aldri så galt at det ikke er godt for noe, lyder et ordtakDa koronapandemien tvang gjengen på Fæby til å stenge restauranten, fikk de noen geniale ideer. 

Koronapandemien har skapt store utfordringer og krav til omstilling. På Fæby har de klart å utnytte den spesielle situasjonen. 

For halvannet år siden etablerte Jørund Eggen og Silje Lyngstad Eggen et bryggeri på Fæby gård. Et gammelt bryggerhus og stabbur ble renovert for å huse bryggeri, kjøkken, gårdsbutikk og lokaler for selskap og møtevirksomhet. Med seg på laget har de kjøkkenansvarlig Hákon Bragi Valgeirsson, bryggerisjef Arne Marius Haugen og styreleder Viggo Iversen.  

 

Ny og populær cateringtjeneste 

Da koronaviruset kom, måtte de tenke nytt. Og det var da noen geniale ideer dukket opp. 

– Vi måtte omstille oss da koronaen kom hit. For å kunne følge retningslinjene for smittevern, måtte vi tenke annerledes. Det første vi gjorde, var å starte med en ny type cateringtjeneste, forteller Silje Lyngstad Eggen. 

På sosiale medier postet de en meny og hvilket tidsrom folk kunne hente maten på. Det nye tilbudet ble en umiddelbar suksess. 

– Vi flyttet også gårdsutsalget til førsteetasjen, slik at man kunne kjøpe øl også når man hentet mat, sier Silje. 

 

Lavvo og scene 

Litt senere fikk Fæby-gjengen enda en god idé. 

– På vårparten satte vi oss ned for å diskutere hva mer vi kunne gjøre. Da valgte vi å investere i en stor lavvo, forteller Jørund Eggen. 

Utenfor lokalene står det nå en stor lavvo som rommer flere titalls personer. Den ideen la også grunnlaget for konseptet Fæby scene. 

– Gjennom det prosjektet har vi gitt lokale artister og kunstnere en ny arena. I tillegg får lokalbefolkningen enda flere kulturtilbud, sier Jørund. 

– Hvordan har den ideen blitt tatt imot? 

– Veldig bra. Vi har stort sett hatt utsolgte arrangement. Folk liker at det skjer ting og setter stor pris på det. Vi kombinerer mat og drikke med kulturelle innslag, sier han. 

En romslig lavvo har hjulpet Fæby-gjengen med å øke kapasiteten. I tillegg har Fæby scene blitt et populært konsept inne i lavvoen.


Lokale produsenter
 

Og for alle som tar turen til Fæby, er det mulig å få servert lokal mat. 

– Både ingredienser i ølet vi produserer og maten vi lager har lokal forankring, sier Jørund. 

Blant annet bruker de produkter fra Verdalsøra, Vuku, Skogn og Meråker. 

Selv om det på mange måter har vært et krevende år for gjengen på Fæby, opplever de en betydelig økning i omsetningen i 2020. 

– Det er nok et resultat av at vi har blitt mer kjent rundt omkring og at vi har økt kapasitet her. Nå kommer det folk fra andre steder enn Verdal også. Og vi vet at lokalbefolkningen verdsetter de lokale plassene. Hvis vi skal ha lokale tilbyd, må vi bruke dem, sier Jørund. 

Nå er ølomsetningen så stor at de må leie produksjonskapasitet hos større bryggerier for å klare å levere nok øl. 

 

Unngår matsvinn 

Bærekraft er også noe de tenker mye på. De har iverksatt flere tiltak for å være mest mulig bærekraftige. 

– Vi gjenbruker mask (ølrester fra produksjonen, red. anm.), bruker aluminiumbokser i stedet for glassflasker til ølet og belager oss stort sett på forhåndsbestillinger, for å nevne noe. Når vi legger opp til forhåndsbestilling på mat, unngår vi matsvinn, sier Silje. 

Per nå er det 15-20 personer på lønningslista i måneden og totalt fem årsverk på Fæby. 

– Vi har flere spennende prosjekter på gang. Blant annet jobber vi med å digitalisere bookingsystemet vårt. På den måten vil vi frigjøre masse tid og energi, sier Jørund. 

Under Industriens Dag skal gjengen på Fæby delta på Møteplassen Digi.  

* Skrevet av Markedsavdelingen Mediehuset Innherred *